Czego potrzebuje pracownik

potrzeby pracownika, efektywna praca, dopasowanie, zespół

Zanim zaczniemy zastanawiać się nad skomplikowanym systemem motywacyjnym, myśleć o szeregu udogodnień, konkursów i nagród, które mogłyby obudzić w pracownikach zaangażowanie, warto zaspokoić ich najzupełniej podstawowe potrzeby i obserwować znamienny wpływ prostych wskazań na wydajność pracy.

Zakładając, że czynniki, takie jak sama praca i adekwatna do niej płaca, spełniają oczekiwania pracowników, skupię się na czterech obszarach, w których umiejętne dostosowanie warunków i wymagań przynosi niezaprzeczalne korzyści. Często te ważne i dość oczywiste kwestie są lekceważone.

 

Jasne zasady i procedury

Nawet bardzo odpowiedzialny i kreatywny pracownik potrzebuje pewnych ustalonych ram, w obrębie których bez skrępowania będzie mógł się poruszać i skupiać wyłącznie na istotnych sprawach. Brak jasnych procedur kosztuje utratę czasu i zapału do pracy, gdyż co rusz pojawia się problem, który trzeba konsultować, nieraz ustawiając się w długiej kolejce do przełożonego. Wprowadza to uczucie zniechęcenia, wytrąca z rytmu pracy i powoduje częste przestoje zdezorientowanego pracownika, którego motywacja kurczy się wraz z wydajnością, a uwaga skupia się na kwestiach mniej istotnych (np. relacjach w zespole, drugim śniadaniu czy planowaniu czasu po pracy). By temu zapobiec, warto poświęcić więcej czasu na samym początku i ustalić, nawet bardzo szczegółowo, niezbędne procedury oraz kolejność postępowania w razie napotkania większych trudności – zwłaszcza kiedy i do kogo się zwrócić.

 

Motywacja wewnętrzna

Gdy już wiadomo, czego dokładnie oczekuje się od pracownika, do zagospodarowania pozostaje teren jego własnej działalności. Organizacja tego obszaru leży w gestii samego pracownika, powinniśmy więc zapewnić wszystkie niezbędne narzędzia, by swoje zadania wykonywał z chęcią i zaangażowaniem. Nie chodzi jednak tylko o kwestie techniczne i wyposażenie stanowiska pracy. Do wzbudzenia motywacji wewnętrznej, polegającej na radości z wykonywania pracy jako takiej, potrzeba zrozumienia jej istoty i celu oraz przekonania o jej wadze i przydatności. Pracownik musi wiedzieć, że to co robi jest ważne, a jego wkład niebagatelny. Niezbędne jest poczucie odpowiedzialności, które skłania pracownika do osobistej troski o jakość wykonywanej pracy i, co bardzo istotne, podkreśla wartość jego roli i zajmowaną pozycję.

 

Dopasowanie do zadań

Zakres odpowiedzialności pracownika obejmuje konkretne zadania. Ważne, by nie tylko odpowiadały jego kompetencjom, ale i współgrały z predyspozycjami osobowościowymi. Osoba skupiona na wewnętrznych przemyśleniach i zamknięta w sobie najpewniej nie sprawdzi się na stanowisku telemarketera, a ktoś energiczny i towarzyski będzie miał trudności ze spędzaniem wielu monotonnych godzin pracy w samotności. Istnieje też inny aspekt doboru pracownika do zadań. Nie zawsze kompetencje i doświadczenie zawodowe gwarantują idealne dopasowanie. Satysfakcjonująca praca, czyli taka, której pracownik w najbliższym czasie nie planuje zmienić, musi stanowić wyzwanie, a nie jedynie nudny obowiązek. Niejednokrotnie korzystniejsze jest zatrudnienie osoby o nieco niższych kwalifikacjach, ale dużej chęci rozwoju w wybranym obszarze, gdyż jej autentyczne zaangażowanie przynosi większe korzyści. Zadania idealne to zadania rozwijające i pozwalające na odnajdywanie twórczych rozwiązań – takie, których wykonanie nie przekracza możliwości danej osoby, ale i nie pozwala na nudę.

 

Dopasowanie do zespołu

Wreszcie warto przemyśleć sprawę dopasowania do zespołu pracowniczego lub grupy roboczej. Faktem jest, że w zespole pracują nie tylko kompetencje, ale również osobowości członków. Jeśli wszystko jest dograne i dana grupa posiada rozmaite atuty, a mimo to coś zdecydowanie idzie w złym kierunku, należy przyjrzeć się wzajemnym relacjom pracowników i ich rolom w zespole. Być może konstrukcja grupy uniemożliwia efektywną pracę, ponieważ role się dublują (i zamiast współpracy mamy rywalizację) lub zachowania jednych członków blokują potencjał drugich. Aby zespół dobrze funkcjonował, pracownicy powinni odgrywać uzupełniające się role. A jeśli chcemy, by działał efektywnie, powinniśmy zadbać o to, żeby każdy pełnił rolę, do której ma najlepsze predyspozycje i dzięki której może wnieść największy wkład. Na przykład osoba twórcza i pomysłowa ubogaci zespół tylko wtedy, gdy zostanie dopuszczona do głosu, a sumienna i skrupulatna dopracuje projekt, gdy zespół pozwoli jej się tym zająć. Poza pracą stricte zespołową mamy oczywiście do czynienia także z całą siecią relacji pracowniczych, które mogą wpływać na atmosferę w pracy, a przez to i na samą pracę. W tym obszarze pracownik potrzebuje atmosfery życzliwości i szacunku oraz motywującego i racjonalnego zarządzania.

 
 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *