Czego nie wolno robić ze złością

złość, emocje, kontrola, tłumienie emocji

Co robić, żeby sobie nie radzić ze złością i innymi trudnymi emocjami? Są dwa „niezawodne” błędy: utrata kontroli i tłumienie.
 
Wszystkie emocje niosą cenne informacje, od których zależy nasze przystosowanie, a czasem nawet przetrwanie. Odnosi się to również do emocji negatywnych i niechcianych. Niezależnie od tego, jak bardzo ich nie lubimy, i tak się pojawią. Warto wtedy zastanowić się nad ich sensem i pozwolić sobie na odpowiednie ich wyrażenie. Tak, by nie kumulowały się w nas niepotrzebnie.
 
W dwóch poniższych sytuacjach ewidentnie nie pozwalamy im odejść, działając na własną niekorzyść:
– gdy tracimy nad nimi kontrolę, uderzając w siebie i najbliższe otoczenie (takie odreagowywanie najczęściej sieje spustoszenie wokół nas i rani innych, a emocje narastają zamiast gasnąć);
– gdy próbujemy je stłumić i w rezultacie zamykamy je w sobie, pozwalając by przeobraziły się w bomby z opóźnionym zapłonem (takie działanie może doprowadzić kiedyś do niekontrolowanego wybuchu, a wcześniej do powolnego wyniszczania siebie).
 
Pomocą w wyrażaniu negatywnych emocji może być takie podejście, które pozwala się nimi podzielić bez szkody i jątrzenia. Polega ono na odwoływaniu się do swoich odczuć, o których możemy przecież zawsze mówić, nie obrzucając innych obelgami (co tylko pogorszyłoby sprawę). Zamiast więc obarczać resztę świata ciężarem własnego rozgoryczenia i rzucać inwektywy, można powiedzieć np.: „To, co się stało, naprawdę sprawiło mi przykrość, jestem teraz wściekła. Nie sądziłam, że tak się zachowasz. To mnie po prostu boli.”
 
O swoich emocjach można i warto mówić. Nam łatwiej się będzie ich pozbyć, a inni nie zostaną automatycznie obarczeni winą. Nie będą natomiast mogli im zaprzeczyć, ani z nimi dyskutować, gdyż to my wiemy, co tak naprawdę odczuwamy. Komuś może się nie podobać nasze zdanie, ale nasze emocje (choćby ich również nie akceptował) są faktem.
 
 

1 thought on “Czego nie wolno robić ze złością

  1. Mówienie o swoich emocjach, zamiast stosowania nieadaptacyjnych strategii, o których wspominasz, to ważna umiejętność – stosowana, nie tylko pomaga regulować emocje, ale i ułatwia komunikację. Pozdrawiam!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *